O lektorce

Dobrý den, 
 
dovolte mi, abych se Vám představila. Jmenuji se Michaela Schubert. Původem jsem ze severních Čech, z Teplic, kde jsem vyrůstala za vlivů rodinné firmy a továren, což mě zavedlo až na Obchodní Akademii v Ústí nad Labem. Studia mě velmi bavila a k maturitě jsem si dobrovolně přibrala i jeden předmět navíc. Takže jsem si zajistila dokument, který deklaruje, že se vyznám v Angličtině, Ekonomii, Účetnictví, Češtině i Matematice. Přesto, že jsem při studiích pracovala v realitní kanceláři, jako Au pair a pečovatelka, telemarketer, i asisetentka ředitele Marketingu, jsem vytušila, že VŠ Ekonomická pro mne není to pravé místo a proto jsem se vydala do zahraničí, abych zjistila, kam tedy patřím a co přesně od života chci.
 
První dva roky v Cambridge jsem pracovala v cateringu, a to i pro univerzitu, tedy ve službách lordů stávajících i budoucích. Byla to práce těžká, ale člověk pracoval se stříbrným nádobím v bílých rukavičkách a měl tu privilegii nakouknout smetánce do zákulisí. Díky této práci jsem mohla docházet do intenzivního kurzu akademické angličtiny, za jehož pomoci jsem se po tři čtvrtě roce cítila dostatečně sebevědomá a finančně zabezpečená, abych se ucházela o univerzitní studium. Uchvátil mě obor Film a Média, což se asi dalo tušit, protože mě jako malou babička strkala do reklam a většinu života jsem strávila čtením krásné literatury, psaním poezie a vedením středoškolského divadelního klubu.
 
Cambridge je město, které je velmi podobné Olomouci. Je plné historické architektury, studentů a kulturních událostí. Měla jsem zde příležitost participovat na dokumentárních filmech, reality show pro BBC 4, filmových festivalech i na jednom celovečerním filmu. A tak jsem životem, prací a studiem strávila v Cambridge 5 let. Po studiích jsem zvažovala, že si udělám ještě magisterské studium, i když je toto v Anglii nezvyklé, a dělá se jen pokud chcete zůstat na akademické půdě, a učit. Vybírala jsem si mezi Kulturálními studii ve Švédsku a Olomouci.
 
Domovská půda nakonec zvítězila, nejspíše hlavně proto, že švédské podnebí je ještě horší než to ponuré anglické. Hned po příjezdu jsem začala učit anglicky, soukromě i na jazykové škole. Studia na Palackého Univerzitě byla velmi výživná a přivedla mě na cesty po konferencích o budoucnosti peněz, distribuce práce a jiných témat, která zajímají intelektuály z filosofických fakult. Zastihly mne i volby do poslanecké sněmovny na nichž jsem se podílela při diskuzích a osvětách o politické sféře pro veřejnost. Dokonce jsem měla tu krásnou možnost využít svého certifikovaného školení v Project Managementu v praxi a zorganizovat vánoční charitativní večírek. Politika je velmi zajímavá, a v Čechách hlavně asi proto, že zevnitř vypadají strany jako příběhy z telenovel. 
 
Celé dva roky magisterských studií jsem také byla manažerem místního festivalu PAF, který se věnuje animaci v nejčistčím slova smyslu. Jinak řečeno, moc klasických animovaných filmů zde neuvidíte. Nicméně je tento projekt velmi významným mezinárodním počinem. Protože jsem zde vedla celý Guest Service, mám spoustu zkušeností s vedením lidí a především s Crisis Managementem a vyjednáváním s hosty a institucemi. Pro časovou vytíženost a soustředění se na své Chytré kurzy jsem práci nakonec předala další generaci.
 
 
Proč Chytré kurzy angličtiny? Po celou dobu, co jsem zpátky z Anglie, pomáhám lidem se naučit anglicky. Svým studentům jsem bedlivě naslouchala, abych jim mohla poskytnout to, co potřebují. Nakonec jsem měla tolik studentů, že jsem si musela otevřít 'školu'. Tato cesta mi ukázala, že přesto, že v Olomouci je značná konkurence mezi jazykovými školami, jsou si všechny velmi podobné. Liší se v podstatě jen velikostí a cenou (a jedna nabízí speciální techniku učení - Callanovu metodu - o té v jiném článku). Studenti tedy vlastně nemají moc alternativ, protože jsou všechny tyto instituce dosti rigidní a nevychází vstříc jejich individuálním potřebám, navzdory tomu, že to všechny tak rády proklamují. Avšak individuální potřeby studentů jsou docela univerzální. Proč s nimi přesto nikdo nepracuje? Nejsem schopna odpovědět na tuto otázku, nicméně jsem postavila Chytré kurzy tak, aby řešily esenciální problematiku současného komerčního vzdělávacího systému.
 

Problém: ČASOVÁ FLEXIBILITA
     - studenti si občas raději vyberou horší a levnější kurz, protože jim potom není líto,
       když na ni nedorazí. Někteří studenti, když nemohou na lekci dojít už pár týdnů, celý kurz raději vzdají, apod.
Řešení: PERMANENTKY & ONLINE MATERIÁLY
    - platíte tedy jen za navštívené lekce
    - lekce nejsou zatížené semestrálním členěním, ale běží celý rok
    - online materiály Vám zajistí, že Vám nic neunikne, i když na lekci
      nemůžete dorazit

Problém: VELIKOST SKUPIN
    - pokud je studentů více než 5, lektorka už neuhlídá kdo a jak dlouho mluvil,
       a nesleduje, zda-li si zapisujete poznámky správně a vše stíháte
    - v příliš velkých skupinkách toho moc nenamluvíte
Řešení: 5 STUDENTŮ MAX.

Problém: STŘÍDÁNÍ LEKTOREK
    - každá lektorka má jiný styl a tempo výuky, proto se po určité době krásně
      synchronizujete; a je-li lektorka dobrá, i spřátelíte. Proto je zcela nevhodné
      a nepraktické si zvykat na jiné
Řešení: ZÁRUKA NESTŘÍDÁNÍ LEKTORKY

Problém: UČEBNICE
    - učebnice bývají drahé a co více, pro lekce, které mají být opravdu na míru
      zcela k ničemu. Když lektroka vidí nedostatky Vaší učebnice, tak Vám stejně
      kopíruje materiály z jiných zdrojů. Skončíte tak s velkou složkou naskládanou
      papíry, ve kterých není žádný systém a špatně se z nich učí.
Řešení: VLASTNÍ MATERIÁLY
    - pracovitá a profesionální lektorka by měla mít připravené lekce na míru a podle
      toho zajistit i materiály, které jsou stejného formátu. Také musí flexibilně reagovat
      na dění a komunikaci studentů a podle toho je vybavit slovní zásobou a gramatikou.
      O tomto si musí vést záznamy, aby v příští hodině vše se studenty zopakovala a
      v lekcích byla návaznost a systém.

A právě soukromá výuka odpovídala na všechny tyto potřeby. Proto jsem začala s Chytrými kurzy, které splňují všechny tyto požadavky a chovají se tedy jako privátní lekce. A proč převádět lekce s jednotlivci do malých skupinek? Důvodů mám hned několik:
  • individuální lekce je sice velmi intenzivní a rychlá, ale také pro studenty vyčerpávající
    -> ve skupince máte možnost si pár minut odpočinout, vše si rozmyslet a přitom být součástí dění
  • studenti, kteří dochází na individuální lekce mají tendenci lekce často přesouvat
    -> skupinové lekce Vám poskytnou více disciplíny
    -> také máte vyšší pravděpodobnost, že uděláte požadovaný domácí úkol, protože jej prezentujete ve skupince
  • v reálném světě budete také muset komunikovat s lidmi, kteří jsou rozličně jazykově vybavení. Tzn. ne s trénovanými lektory, kteří Vám vždy napoví a pomohou > na toto jsou skupinky také ideální, jsou prostě podobnější reálným situacím
  • skupinky jsou často velmi zábavné a zajímavé, protože jsou zde různí lidé a lektorka Vás nudit nikdy nenechá (nabízí zajímavé otázky a témata  k  diskuzi,  uslyšíte  cizí  historky  a  spoustu  jiného)  a  především
    SE ZBAVÍTE OSTYCHU. Pohodlné soukromé lekce tuhle výhodu natolik nemají.
A tak se zrodily Chytré kurzy angličtiny. Pro mne je to spíše životní styl, než práce. Vše, co dělám, dělám se záměrem kurzy posouvat dál, dělat je lepšími, zajímavějšími, efektivnějšími... a především relevantními pro mé studenty, protože Vám stále naslouchám, ušima i srdcem.
 
Přeji Vám krásný den,